De afgelopen tien jaar ofzo hebben we een enorme ontwikkeling doorgemaakt in de auto industrie. Waar we tien jaar geleden als autoliefhebbers nog neer keken op de eerste geëlektrificeerde auto’s en hun eigenaren, is er nu ook voor de petrolhead bijna geen reden meer om niet voor een elektrische auto te kiezen. Zo zijn ze snel. Heel snel. En vaak ook ruimer dan een benzine-evenknie. Maar naast snelheid bieden ze je ook nog peace of mind wat betreft uitstoot én zijn de meeste elektrische auto’s op andere gebieden veel verder ontwikkeld dan jouw of mijn door een ICE voortgestuwde dinosaurus. Zo begint het wel een beetje te voelen: auto’s met verbrandingsmotor zijn in zo’n rap tempo ingehaald, dat je bijna niet anders kan concluderen dan dat ze antiek beginnen aan te voelen.
Wat een aflevering… Deze moet je horen! Luister hier:
Early adopter
Toch heeft het lang geduurd voordat ook autoliefhebbers echt elektrische auto’s durfden te omarmen. Dat gold niet voor Nevlynn: hij is een early adopter, maar ook echt een liefhebber van snelle, mooie en spannende auto’s. “Ik heb al zo veel bijzondere auto’s gehad. Vooral Duitsers trouwens: een BMW 760 Li, een E30 Bauer, Mercedes CLK’s en SLK’s (ja, meervoud), diverse Porsches en Audi’s, ik heb het wel gehad.”
“Maar toen Tesla met de Model S uitkwam, was het voor mij meteen duidelijk: dit is de weg die we op moeten gaan, daar wil ik in rijden!” Dat werd uiteindelijk een Model S 85 D. “Die met die cone op de neus. Ik heb bewust gewacht tot autopilot echt goed beschikbaar kwam, al had ik liever al veel eerder in willen stappen. Dus ik had wel een late versie. Maar persoonlijk vind ik het design van de oude S veel mooier dan de facelift.”
Na een paar jaar Tesla werd het toch tijd om naar wat anders te kijken. Uiteindelijk is het de BMW i4 M50 geworden, het eerste elektrische model dat aangepakt is door de M-divisie van BMW. Ook hier is Nevlynn weer een early adopter: hij kreeg als één van de allereersten in Nederland de sleutels van zijn i4 M50.
De zoektocht: veel rare voorraad
Het was niet zo dat Nevlynn per sé een i4 wilde hebben. “Dat ook deze auto elektrisch moest worden, was wel duidelijk. Maar mijn man en ik hebben echt alles overwogen: van Hyundai Ionic (totdat ik hem in het echt zag), tot Porsche Taycan. We zijn bij alle dealers geweest. En eigenlijk wilde ik ook niet wachten, ik wilde het liefst gewoon naar binnen stappen, eentje uitkiezen en meteen wegrijden. Maar de keuze was beperkt vanwege alle tekorten in de wereld. De dealers die iets leuks hadden staan, mochten hem in sommige gevallen niet eens verkopen! Of het was een auto die raar was samengesteld. Bijvoorbeeld bij Audi: daar stond een e-tron GT, zonder elektrische stoelverstelling… Of een Mercedes EQC. En dan vooral de uitvoering met een rose-gouden omlijsting, dan heb je mij echt! Maar met een proefrit zagen we hoe erg dat reflecteert in de voorruit. Dat is zo’n enorme designfout!”
Uiteindelijk viel de keuze op de BMW i4. Het probleem alleen was: op het moment van bestellen bestond deze auto alleen nog op papier! Een proefrit was nog niet mogelijk, en Nevlynn moest 8 maanden wachten op de levering. Dat was niet het plan. Maar de keuzevrijheid die BMW bood, hielp de pijn te verzachten. En daar is Nevlynn dan ook erg trots op. “Alleen de kleur al, Sanremo Groen zoals BMW het noemt … je ziet het nooit. Samen met het carbon exterieur pakket en de 20” wielen is de auto echt af. En vergeet natuurlijk die geweldige floating centercaps niet!”
Sensationeel
Waarom Nevlynn de BMW zo sensationeel vindt? “Je hebt echt het gevoel dat je in iets speciaals rijdt. De luxe, de sportiviteit, zo veel kleine details die de auto bijzonder maken! Alleen al de verlichting als je de auto ontgrendelt, volgens mij noemen ze dat het lichttapijt, echt briljant.”
Bij het samenstellen van de auto heeft Nevlynn goed geluisterd naar de verkoopadviseur, vertelt hij. “Ik zei tegen hem: doe alles er maar op waarvan jij denkt dat het er op moet zitten. Dus toen vinkte hij alles aan natuurlijk! Maar het enige wat er nu uiteindelijk niet meer op zit zijn de ventilatiestoelen: ik wil geen gaatjes waar mijn dochter iets in kan morsen! Haha!”
Commentaar van de Sernabros
Wij hadden slechts twee dingen aan te merken op de bolide van Nevlynn.
Ten eerste: Wat was hij smerig! Na slechts 1400 kilometer en 2 maanden bezit zag de auto eruit alsof hij een roadtrip door het Midden-Oosten had gemaakt: flink stoffig en een slagveld van vliegen op de voorbumper. Maar na een avondje autowas-les na de podcastopname maakte Nevlynn de belofte nooit meer zijn auto zo vies te laten worden.
En 2: wat staat hij hoog! Nevlynn: “Ja, dat vond ik ook. Bij mijn Tezzie kon ik daar zelf mee spelen door de stand van de luchtvering te veranderen. Zodra er een verlagingskit verkrijgbaar is, laat ik dat meteen aanpassen.”
De leukste aflevering tot nu toe… vinden wij! Luister hier.
Specificaties
Merk + model
Bouwjaar
Motor
Vermogen
Koppel
Versnellingsbak
Topsnelheid
0 – 100 km/u sprint
Modificaties
BMW i4 M50
2022
Elektrisch
400 kW / 544 pk
795 Nm
Automaat, 1 versnelling
225 km/u
3,9 sec. (fabrieksopgave)
Geen
Heb jij ook zo’n bijzondere auto? Of een auto met een bijzonder verhaal? Neem dan contact met ons op!