Het verhaal van … Nick’s DTM-inspired Audi S5

Een handgeschakelde Audi S5 van de eerste generatie, die met de heerlijke V8, is eigenlijk al reden genoeg om een feature te krijgen hier bij PWRSLIDE. Maar Nick’s S5 is zó opvallend, met waarschijnlijk de tofste livery van allemaal, dat we die maar al te graag een plekje gunde.

Het verhaal van Nick zelf horen? Luister dan hier de podcast:

Kom niet naar ons voor aankoop-advies

De geboren Oekraïner is geen onbekende meer bij PWRSLIDE. In seizoen 2 van onze podcast vroeg hij ons om aankoopadvies voor zijn volgende auto. We zijn inmiddels een half jaar verder en van een opvolger is het nog niet gekomen. “Bovendien was jullie aankoopadvies slecht”, lacht Nick. Een Maserati GT? Te onbetrouwbaar. Een Lexus? Niet zijn stijl. En de R8 dan? “Dat is de enige die ik serieus overwogen heb. Maar met drie kinderen is die gewoon te onpraktisch.”

“Hoe meer tijd in de auto, hoe leuker deze moet zijn”

Nick heeft een sterke voorkeur voor het merk uit Ingolstadt. Naast de S5 heeft hij ook nog een Audi Coupé uit de jaren ’90. “Maar dat is een rode oude bak: de rubbers, de bouten… de auto is 35 jaar oud en er gaat vaak wat aan kapot. Maar hij ziet er wel tof uit en de 5-cilinder maakt veel goed.” En voordat hij de S5 kocht, reed Nick dagelijks in een degelijke, maar vrij saaie A6 Avant. “Ik reed elke dag op en neer van Amersfoort naar Zwolle voor mijn werk. En ik vind: hoe meer tijd je in de auto besteed, hoe leuker de auto moet zijn.” Die uitspraak kan wat ons betreft op een tegeltje. En dus verruilde hij de A6 voor zijn S5.

Een genot om in te rijden

De S5 is er eentje van het eerste type, nog voor de facelift, dus met de glorieuze hoogtoerige V8. En het is bovendien een zeldzame handgeschakelde uitvoering. Nick heeft de technische aspecten van de auto subtiel aangepast: een tune van ABT, aangepaste uitlaat, betere remmen, een schroefset van KW en de 20-inch rotordesign velgen van de RS5 geven de auto de stance en de performance die goed passen bij de auto. “Niet te veel, genoeg om de auto goed te laten klinken en beter op de weg te zetten”, aldus Nick.

En het werkt! Hij is misschien niet zo snel als dat je verwacht (de auto weegt ook ruim 1700 kg…), maar de beleving is briljant: je zit lekker laag, het stuur komt goed ver naar je toe en de versnellingen laten zich soepel maar gericht bedienen. De besturing is licht, maar scherp, de respons van het gaspedaal is super direct. En de livery…

Niet voor grijze muizen

Tja, de livery verdient zijn eigen paragraaf. Je kan er niet omheen: knalgeel over zwart, opvallend rode letters en een silhouette van een kalkoen op het dak. Je moet het zien om het te snappen. Niet dat Nick dit zelf heeft bedacht: het is geïnspireerd op een TT waar Audi mee racete in de DTM, eind jaren ’90. En het werkt perfect op zijn S5: de lijnen van de auto komen er misschien nog wel beter uit! Met het heerlijke geluid van de V8 heb je gegarandeerd een auto die de aandacht trekt. En een plek verdient hier op PWRSLIDE.

Je kunt nu onze podcasts ook bekijken!

Een podcast is leuk, maar ons erbij zien is misschien nog wel leuker. Daarom uploaden we onze podcasts nu ook op YouTube. Zo ook met Nick, dus kijken maar!

Specificaties

Merk + model
Bouwjaar
Motor
Vermogen
Koppel
Versnellingsbak
Topsnelheid
0 – 100 km/u sprint
Modificaties

Audi S5 Coupé
2010
4.2 V8 benzine
354pk (fabrieksopgave)
440 Nm
6 versnellingen, handgeschakeld
250 km/u (begrensd)
5,1 sec. (fabrieksopgave)
ABT Tune (375 pk), 20” RS5 Rotor-design velgen, A6 BiTDI voorremmen, KW V1 schroefset, X-pipe uitlaat, Momo sportstuur, Blackforest Ind. versnellingspook