We reden mee met Import Midnight Madness, georganiseerd door Jay Stegeman van Epic Car Events. En voor even leek het alsof we een scene van Fast & The Furious in waren gereden.
Bekijk en beluister hier onze podcast met Jay Stegeman van Epic Car Events:
Brian O’Connor. Dominic Toretto. Legendarische namen dankzij een legendarische film; The Fast and the Furious. Een film die wij en menig ander autoliefhebber als tieners hebben mogen aanschouwen. Met grote ogen en brede glimlachen zaten we in de bioscoop, de adrenaline gierde door onze lichamen. Zoveel spectaculaire auto’s hadden we nog nooit gezien! Dagen, weken, zo niet maanden erna droomden we nog van snelle, opgevoerde auto’s, racend over de donkere straten. Een hele nieuwe generatie autoliefhebbers was op dat moment geboren.
Film na film verlangden we weer naar datzelfde gevoel. Maar, film na film werden die verlangens steeds minder vervuld. Langzamerhand stonden de opgevoerde Skyline’s, Supra’s en Civics niet meer in de hoofdrol. Daarvoor in de plaats kwamen onrealistische actiescenes en slap geschreven plots. De acteurs en de naam van de films waren veelal nog hetzelfde, maar ons verlangen naar opgevoerd autogeweld werd niet meer vervuld.
Enter Jay Stegeman.
Want net als Brian O’connor en Dominic Toretto is Jay Stegeman in de Nederlandse autoscene een legendarische naam. Dankzij Jay krijgen autoliefhebbers zoals jij en ik die zijn opgegroeid met The Fast and the Furious en games als Need for Speed Underground weer datzelfde gevoel als toen. Wij kunnen weer met grote ogen en brede glimlachen, vól adrenaline genieten van opgevoerde, flitsende Skyline’s, Supra’s, NSX’en, Impreza’s, Lancers en ga zo maar door.
Maar met één groot verschil; dit is de realiteit, geen film. Geen bioscoopscherm, geen Netflix op je tv – je ogen zien een échte Skyline, verbreed, verlaagd, met dikke velgen. Je oren horen het échte geluid van een RB26 met turboflutter van een Greddy blowoff valve. Je neus ruikt de échte geur van benzine en rokende banden.
Je hoort het échte geluid van een RB26 met turboflutter van een Greddy blowoff valve.
Jay is namelijk de man achter Epic Car Events. Epic Car Events organiseert, zoals de naam al zegt, epische auto events. Je kan ze kort omschrijven als real life Fast & Furious. Al sinds 2006 organiseert Jay events en meetings en in al die vele jaren heeft hij honderden mensen leren kennen met unieke en speciale (Japanse) auto’s. En al die honderden mensen met honderden Japanse auto’s kwamen in een donkere septembernacht samen tijdens Import Midnight Madness. We waren vereerd toen Jay ons uitnodigde, en zo reden Lennart en ik (Julian) ‘s avonds laat in de NSX richting de afgesproken, geheime locatie voor een nacht om nooit te vergeten.
Een legendarische JDM line-up
We parkeren de NSX en we lopen een rondje over de parkeerplaats. Er staan al een paar wagens. De komende anderhalf uur blijven er steeds maar weer auto’s bij komen. Als je nog nooit bij een Import Midnight Madness bent geweest, dan kan ik het het beste als volgtvoor je omschrijven; een parkeerplaats vol met zwaar gemodificeerde, legendarische Japanse (super)sportauto’s die je anders nooit ziet.
Zoals Nissan Skylines van elke generatie, Toyota Supra’s, getunede Nissans, verschillende generaties Impreza’s en Lancers, Legacy’s, Honda Integra’s en Civics Type R, Toyota MR2’s, Mazda Rx7’s, Honda S2000’en, Nissan 350Z en 370Z, Lexus IS’en en GS’en, Toyota Starlet Glanza’s, Toyota GT86’s en Subaru BRZ’s en één Honda NSX (die van ons). En zelfs na die hele opsomming ben ik vast een aantal auto’s vergeten, of het waren exoten waar ik zelf niet eens het bestaan van kende.
Maar het is niet alleen een show/meeting. Zoals de naam al doet vermoeden, gaat het om middernacht los. We rijden in één grote colonne vanuit die geheime locatie richting Utrecht en dan door naar Amsterdam. Het heeft iets magisch om met zoveel legendarische wagens over de donkere, saaie Nederlandse snelwegen te rijden. Ik vraag me dan af hoe het moet zijn voor die ene normale automobilist die om 01:00 ‘s nachts in zijn Volkswagen Passat over de A2 rijdt en ineens links en rechts wordt ingehaald door een enorme groep bizarre, luidruchtige auto’s met underglow en vlammen uit de uitlaten.
Onderweg nemen we de afslag bij een tankstation om te hergroeperen. Wij reden vrij ver vooraan in de groep, maar in de JDM file op de afslag zien we al enkele rookpluimen opstijgen van achter het tankstation. In de verte horen we een RB26 in de revlimiter schieten. Hell yes, burnouts! We parkeren de NSX naast een felroze en heftig verbouwde Nissan S14 en lopen richting het midden van de parkeerplaats. Daar, pal naast een aantal truckers die rustig in hun cabine liggen te slapen, is de weg omgedoopt tot burn-out strip.
De een na de andere zet zijn auto klaar, wacht geduldig op zijn of haar beurt en laat dan de banden roken. Een ongelofelijke ervaring voor ons, alle bestuurders én de truckers die inmiddels in hun onderbroek buiten staan te genieten van al het autogeweld. Na meer dan een uur bandenroken stappen we weer met z’n allen in de auto om door te crossen naar Amsterdam.
Via verschillende omwegen, op- en afritten en tunnels komen we aan in Amsterdam. We rijden onder het Centraal Station door en langs het IJ. Al kronkelend rijdt de hele stoet door het centrum van Amsterdam, om vervolgens in Noord weer een pitstop te maken. Dit keer rustig en bedeesd, zodat we meer konden genieten van al het mooie speelgoed dat iedereen bij zich had.
Na deze pitstop besluiten Lennart en ik dat het tijd is om ervandoor te gaan. Het The Fast and the Furious gevoel is meer dan overtroffen en voldaan rijden we tegen 04.00 weer naar huis. Nog dagen en weken lang hebben we het over deze epische nacht gehad. We kunnen niet wachten tot de volgende.
Thanks Jay. Namens mij, Lennart en heel autoliefhebbend Nederland. Ga zo door.
CHECK JAY OUT
MERCH, EVENTS & MEER:
https://epiccarevents.com/
SOCIALS:
https://www.instagram.com/jaydm.official/
https://www.instagram.com/epiccarevents/
https://www.instagram.com/japrun.official/