Februari 1991. De Autorai is in volle gang en Luc van Anken loopt over de beursvloer, alle geweldige nieuwe auto’s te bewonderen. Maar eigenlijk is hij maar voor één auto gekomen. Bij de stand van Honda blijft hij staan. Daar staat zijn ultieme droomauto: de Honda NSX. Rood, met een zwart dak. Dit is de eerste keer dat Luc de NSX in het echt ziet. Als liefhebber van techniek en een petrolhead in hart en nieren heeft hij de ontwikkeling van de NSX op de voet gevolgd. Hij is al jaren fan van Honda dankzij de bijzondere en nauwkeurige techniek.
Luc’s eerste Honda
Zijn liefde voor Honda begon al vele jaren eerder. Decennia zelfs. Toevallig ook op de Autorai, in 1956. Daar kocht hij – op 21 jarige leeftijd – zijn allereerste motor: een Honda JC125. Hij kocht ‘m rechtstreeks op de beursvloer en reed er gelijk mee naar huis. Onderweg werd hij staande gehouden. De agenten wilden hem echter helemaal geen bekeuring wilden geven, maar alleen de motor bewonderen. Zeven jaar later verkocht hij de motor met twee opties in zijn hoofd: óf trouwen met zijn vriendin, óf een sportwagen kopen. Een paar maanden later is hij getrouwd, dus het hebben van een sportwagen bleef bij een droom.
Een droom die nog niet uitkwam
Terug naar de Autorai 1991. Toen hij de rode NSX daar zag staan, wilde hij ‘m meteen kopen. Hij raakte in gesprek met de mensen van Honda, maar helaas was deze auto al verkocht. Net als de zilvergrijze ernaast, beiden aan dezelfde man. Eentje voor in Nederland en eentje voor zijn huis in Zwitserland. Bovendien was er voor het kopen van een NSX een wereldwijde wachtlijst van 3 jaar. Teleurgesteld verliet Luc de beurs, het hebben van een NSX bleef dus een droom. Een droom die hem nooit met rust zou laten…
Nieuwkomer uit onverwachte hoek
In de jaren ‘80 waren waren er eigenlijk maar drie merken die échte supercars bouwden: Ferrari, Porsche en Lamborghini. Alle drie de merken en hun modellen waren erg begeerlijk, maar ook erg prijzig. En hun modellen lieten op veel vlakken ook steken liggen. Soichiro Honda, grondlegger van Honda Motor Company, vond dat het beter kon. Hij vond dat Honda het beter kon. Én goedkoper. Dus gaf hij opdracht voor de ontwikkeling van een sportauto. De auto moest een directe concurrent worden voor de Ferrari 328 en de Porsche 911. Maar tegelijkertijd moest de auto compleet anders worden dan de supercars tot dan toe. Hij moest de wegligging hebben van een F1 auto en zo comfortabel en bruikbaar zijn als een Civic, met moderne en luxe opties zoals airco, elektrisch bedienbare ramen en ABS. Een onverwachte zet van het merk dat tot dan toe vooral bekend stond om zijn compacte familiewagens.
Uiteraard moest de auto ook sexy en gestroomlijnd worden. Dus, Honda sloeg de handen ineen met Pininfarina. Een slimme zet, want zij waren ook verantwoordelijk voor het ontwerp van de Ferrari 328, de grootste concurrent voor de Honda NSX. In 1984 werd op de autoshow van Turijn het eerste concept onthuld: de HP-X, wat stond voor Honda Pininfarina Experimental. De vorm van het concept was minimalistisch en aerodynamisch, en gebaseerd op de cockpit van een F16. De HP-X was niet zomaar een leeg chassis; het concept werd aangedreven door een 2-liter grote (of kleine) V6 uit de formule 2 auto’s van Honda.
Vol goede moed werkte Honda aan de ontwikkeling van hun nieuwe sportwagen, omgedoopt tot NS-X, wat staat voor: New Sportscar Unknown Variable (ongekende variabele, de wiskundige term waarbij vaak X wordt gebruikt).
Lichter, stijver, krachtiger
Ayrton Senna had het voorrecht om met een prototype te rijden en gaf de Honda techneuten mee dat de auto ‘fragiel’ aanvoelde. Met zijn aanbevelingen ging Honda naar de tekentafel om het chassis sterker en stijver te maken. Het resultaat mocht er zijn: het chassis van de productieversie werd 50% stijver dan die van het prototype en 40% lichter dan een vergelijkbaar chassis uit staal.
Niet alleen het chassis werd van aluminium gemaakt. De auto kreeg een nieuw ontwikkelde 3-liter V6 achter de voorstoelen dat ook werd gemaakt van aluminium. Het blok leverde (volgens de gentlemans agreement in Japan) niet meer dan 280 trappelende paarden. Als laatste werden veel onderdelen van de ophanging ook gemaakt van het lichte metaal. Het gewicht bleef daardoor zo laag mogelijk, waardoor de auto vlijmscherp stuurde. Dit allemaal dankzij de aanwijzingen van Ayrton Senna, maar ook F1 coureur Satoru Nakajima en Indy coureur Bobby Rahal.
“De beste sportauto aller tijden”
De Honda NSX werd in 1989, 5 jaar na de onthulling van het HP-X concept, voor het eerst gepresenteerd op de Chicago Auto Show. Een paar maanden later stond hij te glimmen op de Tokyo Motor Show. In 1990 was de officiële lancering, met evenementen op beroemde circuits zoals Laguna Seca en de Nürburgring. De pers was laaiend enthousiast en doopte de NSX om tot de beste sportauto aller tijden. De supercar wegligging en performance gecombineerd met de luxe, comfort en de betrouwbaarheid en toegankelijkheid van Honda maakte van de NSX een absolute winnaar onder zijn gedoodverfde concurrentie.
Het herenakkoord met Daimler
De Honda NSX was zó bijzonder en zó baanbrekend dat Daimler (Mercedes-Benz) er één móest hebben. Dus in 1991, twee jaar vóór de officiële introductie, kocht Daimler een NSX direct bij Honda. Ze kregen een handgeschakelde NSX geleverd, in de kleur ‘Formula Red’ met een zwart dak. Ze hebben de auto zeven jaar in bezit gehad en zo’n 107.000 kilometer op de teller gezet, waarbij ze de auto vast en zeker meerdere keren uit elkaar hebben gehaald om de bijzondere techniek te inspecteren. Want zelfs zij moesten wel onder de indruk zijn.
Daimler verkocht de NSX uiteindelijk in 1997 aan een particulier in Duitsland, die de auto goed gebruikte en er flink van genoot. In de 17 jaar dat hij de auto in bezit had, is er nog eens ruim 180.000 kilometer op de teller bijgekomen. In 2013 zette de toenmalige eigenaar de auto te koop.
De droom wordt vervuld
Luc viert in 2011 zijn 75e verjaardag. Hij heeft een geweldig succesvolle carrière achter de rug, veel van de wereld kunnen zien, en een gelukkige familie om zich heen. Hij heeft zelfs al een bijzondere Honda gekocht: een zwarte S2000. Vrijwel al zijn dromen zijn uitgekomen, behalve één: de NSX. Die droom heeft hem nooit losgelaten en hij neemt daarom het besluit: “Ik ben nu nog fit en heb nog jaren om te kunnen genieten. Ik kan het geld op de bank laten staan, óf ik kan mijn droom waarmaken.” De zoektocht naar de NSX gaat van start met maar drie eisen: volledig origineel, handgeschakeld en in de kleur ‘Formula Red’ met een zwart dak.
Na bijna 2 jaar zoeken en meerdere opties overwogen te hebben, vindt Luc in 2013 in Duitsland een rood met zwarte NSX. De prijs is opvallend goed, maar dat komt door een klein minpuntje: een zéér hoge kilometerstand. Bijna 290.000 staat er op de teller! Maar op de beelden ziet de auto er puntgaaf uit. Een belletje met de eigenaar bevestigd dat de auto in goede staat zou moeten zijn. Dit zou hem wel eens kunnen worden. En na een tripje naar Duitsland om de auto te bekijken is het meer dan duidelijk: dit is ‘m! Na wat onderhandelen sluit Luc de deal met de toenmalige eigenaar en heeft eindelijk zijn droom vervuld!. Hij neemt de auto mee naar huis en laat hem vol trots zien aan de rest van de familie, die hun ogen niet kunnen geloven! Wat een wagen!
De allerbeste opa
Luc van Anken was de opa van Christopher en Julian. Hij heeft vijf jaar lang kunnen genieten van zijn NSX. Regelmatig reed hij – vol trots – ritjes met zijn vrouw, zijn vrienden of één van zijn (klein)kinderen. Altijd met een grijns van oor tot oor, altijd maximaal aan het genieten. De Lekdijk was zijn favoriete weg om te rijden. In zijn laatste maanden heeft hij nog kunnen genieten van de NSX terwijl Christopher of Julian achter het stuur zat. Luc is begin 2018 overleden aan de gevolgen van ALS. De NSX hebben Christopher en Julian nu in hun bezit, die nog altijd genieten van deze bijzondere Honda NSX.
Ter nagedachtenis aan de allerbeste opa.
Specificaties
Merk + model
Bouwjaar
Motor
Vermogen
Koppel
Versnellingsbak
Topsnelheid
0 – 100 km/u sprint
Modificaties
Honda NSX
1991
3.0 zescilinder benzine V6
201 kW / 273 pk
284 Nm
Handgeschakeld, 5 versnellingen
270 km/u
5,9 sec. (fabrieksopgave)
Geen