Kevin kennen wij als Kevin de Volvoman. Tenminste, zo noemen we hem in onze appjes wanneer wij aan hem refereren. Het is een bijnaam die bij uitstek past bij onze altijd vrolijke en behulpzame buurman bij onze loods. Kevin heeft namelijk een gezonde voorkeur voor de wagens uit Zweden.
Het verhaal van Kevin beluisteren? Check de podcast aflevering:
‘De beste koude start ooit!’
Naast de Volvo V60 Polestar Engineered (straks meer daarover) waar hij zich dagelijks in vervoert, staan er altijd nog minimaal drie bijzondere bolides uit het hoge noorden bij hem in de loods. Los van al het andere leuke spul dat ertussen zwerft. Op het moment van schrijven staan er nog een S80 V8, een V70R én een XC90 V8. ‘De S80 heeft echt de beste koude start ooit. Als je die ’s ochtends start… geweldig!’
De S80 is van die drie wel de mooiste, echt om door een ringetje te halen. De V70R heeft wat TLC nodig om er weer zo uit te zien én te rijden en bij de XC90 moet het blok vervangen worden. Maar dat zijn geen dingen waar Kevin zijn hand voor omdraait. ‘Gewoon heel hoog opkrikken, pallet eronder, blok laten zakken en vervolgens zet je er zo een ander blok in.’
De details maken hem bijzonder
Maar die oudere Volvo’s verbleken wel een beetje bij hoe zijn V60 Polestar Engineered erbij staat. De station ziet eruit alsof hij gisteren de showroom is uitgereden. Het eerste dat natuurlijk meteen opvalt zijn de Brembo remmen met de opvallende goudkoperen remklauwen. Het geeft meteen weg dat het geen gewone V60 is waar je mee te maken hebt.
Naast de remmen, de unieke Y-spaaks velgen en de Polestar badges rondom, heeft Polestar nog meer zijn best gedaan om hier een bijzondere auto van te maken. Zo is het onderstel ook aangepakt met Öhlings handmatig verstelbare dempers voor de betere wegligging. Daarnaast is het motorvermogen verhoogd naar van 390 naar 405pk, met een bizar koppel van maar liefst 690nm. Sprinten naar de 100 doet hij dan ook in net iets meer dan 4 seconden. Oh, en de gordels matchen de remklauwen met diezelfde mooie, goudkoperen tint.
(Niet) de auto van zijn ouders
De voorliefde voor het Zweedse merk komt bij zijn vader vandaan. Toen Kevin zijn eerste auto ging kopen, reed zijn vader een V50 als leaseauto. Die beviel zo goed, dat Kevin ook op zoek ging naar een Volvo. Het werd een V70, met 5 cilinder turbomotor, die hij meteen liet chiptunen. ‘Als mensen mij zagen aankomen in die tijd, zeiden ze vaak: “Kom je nou alweer aanrijden met de auto van je ouders?”. Ik genoot altijd van de verbaasde blikken als ik dan vol gas wegreed.’
Dromen van een Porsche
Veel plannen om de V60 aan te pakken heeft Kevin overigens niet. En met alle andere projecten in de schuur, waaronder ook nog een Mercedes E55 AMG en een Chevrolet Chevelle Malibu uit 1972, heeft hij het ook al druk genoeg. En als hij heel eerlijk is, is dit ook niet zijn ultieme droomauto. ‘Mijn hart ligt bij Porsche. Toen ik 2 was, kocht mijn vader een 911 Targa, een 3.2 uit 1985. Deze hebben we nog steeds en koesteren we. Dat luchtgekoelde is zó gaaf. Mijn vader zei vroeger altijd: “Moet je die leeuw eens horen brullen!”.’
We hebben zo het vermoeden dat dit niet de laatste keer is dat we een auto van Kevin bij PWRSLIDE voorbij laten komen.
Specificaties
Merk + model
Bouwjaar
Motor
Vermogen
Koppel
Versnellingsbak
Topsnelheid
0 – 100 km/u sprint
Modificaties
Volvo V60 Polestar Engineered
2020
2.0 benzine PHEV
405 pk
690 Nm
8 versnellingen, automaat
180 km/u (begrensd)
4,3 sec. (fabrieksopgave)
(Nog) geen