Mark zijn Mazda MX-5

Het verhaal van… Mark en zijn Mazda MX-5

Mazda had waarschijnlijk nooit gedacht dat hun kleine tweezittertje zo’n enorme impact zou hebben op de autowereld. Mark kon in ieder geval niet om de MX-5 heen.

Het verhaal van Mark beluisteren? Check de podcast aflevering:

Britse rijeigenschappen, Japanse betrouwbaarheid

Klein en lichtgewicht. Motor voorin, aandrijving achter. Gefocust op het rijden dankzij strakke wegligging en een laag zwaartepunt. Allemaal positieve eigenschappen van de Britse sportauto’s van de jaren 70 en 80: MG, Austin-Healey, Triumph. Stuk voor stuk geweldig om in te rijden, minder leuk om te repareren. De betrouwbaarheid was ver te zoeken, evenals de veiligheid. Eigenschappen die je wél kon vinden in Japanse automerken, zoals Mazda. Bob Hall, een autojournalist uit Californië wiens vader altijd rondreed in die Britse sportwagens, kreeg het niet uit zijn hoofd dat de betrouwbare Japanse techniek en de geweldige rijeigenschappen van een Britse sportwagen een gouden combinatie zouden kunnen zijn.

In 1979 kreeg Bob de kans om langs te gaan bij het hoofdkantoor van Mazda. Hij ontmoette daar Kenichi Yamamoto, het hoofd van Mazda’s R&D afdeling, en vertelde hem zijn droom over een lichtgewicht driver-focussed sportwagen met Japanse betrouwbaarheid. Maar Kenichi was nog niet overtuigd. Daar was meer voor nodig. Bob hield vol en stelde een paar dagen later voor om een stukje te gaan rijden. Bob had een Triumph Spitfire geregeld en reed met Kenichi door de bergweggetjes van Hakone in Japan. Meer had Kenichi niet nodig, hij was overtuigd. Mazda had een lichtgewicht, open sportwagen nodig.

Mark kon niet om de MX-5 heen

De geboorte van de MX-5 zette de autowereld op z’n kop. Het simpele ontwerp uit de pen van Tom Matano, het lichte gewicht, de perfecte rijeigenschappen en de open tweezitter configuratie zorgden voor vele fans. Zo ook bij Mark, die in zijn zoektocht naar zijn eerste auto steeds weer uitkwam op de MX-5. Hij wilde iets unieks en iets leukers dan de standaard auto’s die je overal ziet rijden. “Een Alfa Romeo is leuk, maar een MX-5 is leuker.” En na wat zoeken, vond Mark via Facebook het voor hem perfecte exemplaar.

Autootje naar eigen smaak

De vorige eigenaar had al wat aanpassingen aan de auto gedaan. Dit was voor Mark een perfecte basis was om er zijn eigen draai aan te geven. Met onder andere dikke wieltjes, een rolkooitje (ja, verkleinwoordjes horen bij de MX-5) en een carbon kofferbakspoilertje heeft Mark de MX-5 eigen gemaakt. De aftermarket-markt is volgens Mark ook een van de charmes van de MX-5. Alles wat je zou willen doen aan een MX-5 kun je kopen of maken.


Zo is Ferrari voor Mark een merk waar hij altijd al van heeft gedroomd. En om die droom toch wat dichterbij te laten komen, heeft hij wat speciale touches aan zijn MX-5 gegeven. Zoals de gele toerenteller met rode naald, de matching tan-kleurige deurpanelen met diamond stitching en als klap op de vuurpijl de kuipstoelen met matching tan-kleurig alcantara en gele vijfpuntsgordel. “Het interieur kijk je tijdens het rijden zelf naar, dus dat moet mooi zijn”. 

En zo heeft Mark, ondanks alles wat er al bestaat in de MX-5 community, tóch zijn best gedaan om een auto te creëren die niemand anders heeft.

Specificaties

Merk + model
Bouwjaar
Motor
Vermogen
Koppel
Versnellingsbak
Topsnelheid
0 – 100 km/u sprint
Modificaties

Mazda MX-5
1992
1.6 liter 4 cilinder (1598 cc)
85 kW / 116 pk
135 Nm
Handgeschakeld, 5 versnellingen
200 km/u (gps)
8,7 drv
Verlicht vliegwiel, scherpere nokkenassen, 4-2-1 uitlaatspruitstuk, Cobalt uitlaatsysteem met decat, BC Racing BR-RS schroefset, 4.1 Torsen differentieel, subframe en butterfly braces, OEM Mazda bodykit, Carbon ducktail, VW Golf mk1 kruiskoplampen, custom deurkaarten, RCC kuipstoelen, Cybul rollbar, Revlimiter gauge faces en HVAC panel, IL Motorsport middenconsole, Momo Prototipo sportstuur, shortshifter.